keskiviikko 21. elokuuta 2013

Kroatia - ihana maa!

Heippa taas! Ihanaa olla jälleen kotona. On se reissuun lähteminen aina jännittävää ja hauskaa, mutta on aina myös niin ihana palata takaisin kotiin kaikkien rakkaiden luokse. :) Vielä olisi lomaa jäljellä tämä viikko.
Kroatian reissu meni nopeasti ja hyvin, pikku kömmähdyksiä lukuunottamatta.
Kone laskeutui maanantaina kahden aikaan Suomeen ja soitin heti koneesta ulos astuessani työterveyshoitajalle ja varasin ajan jäykkäkouristusrokotteeseen, koska menin tietysti itsepäisenä henkilönä ruokkimaan kädestä paikallisia pikkukissoja ja koska ne olivat niin nälkäisiä ja eivät osanneet syödä kädestä, yksi kissoista puraisi minua sormesta ja verta tuli jonkin aikaa. Haava ei näyttänyt pahalta, mutta oli syvä. Eihän sitä koskaan tiedä, mitä noiden bakteereja noiden kulkukissojen suissa on, eihän niillä ole mitään rokotteitakaan tai muita... Samalla mieheni kävi myös uusimassa oman jäykkis rokotteensa, kun hän raapi rannalla olleisiin kiviin jalkansa rikki. Tulipahan uusittua nekin tässä sitten samalla, päässyt vähän unohtumaan, hups... :D

Sitten käytiinkin hakemassa elukat hoidosta kotiin ja laukkuja purkaessa ja ystävien vieraillessa menikin maanantai ilta. Eilen oltiin samaisilla ystävillä tekemässä remottia ja toiset kaverit tulivat illalla kylään, niin ei ole kerennyt tässä kotona edes konetta avata reissun jälkeen. Nyt vasta ensimmäisen kerran yli viikkoon pääsin lukemaan sähköpostini ja päivittelemään tänne.

Pistän nyt ensimmäisestä päivästä kuvia, enkä edes kaikkia pistä, kun niitä on niin paljon. Tässä valikoituja paloja reissusta, kerron lisää huomenissa ja rapujuhlistakin on vielä päivittämättä, että yritän saada senkin tehtyä tässä. :)

Lentokentällä oli ihan älytön jono, oltiin joku yli tunti ennen koneen lähtöä kentällä ja meinattiin myöhästyä koko lennolta. Laukkujen jättöpisteitä oli vain kaksi käytössä ja jono oli pisin koskaan näkemäni, jono meni koko lentokentän eteishallin läpi! Onneki mieheni kävi sitten puhumassa meidät kiireellisten jonoon ja sekään ei ihan ykkösellä onnistunut. Aasialainen lentokentäntyöntekijä tokaisi vain että: "Ei voi mitään, kentälle olisi syytä tulla ajoissa." Eli vaikka luulimme olevamme ihan ajallaan, ei todellakaan oltu. Lopulta mieheni pääsi heittämään laukkumme, kun minä odotin turvatarkastukseen. Hän sai laukut jätettyään puhuttua itsensä minun viereen turvatarkastusjonoon, johon siis hän pyysi lupaa henkilökunnalta. Hieno aloitus lomalle siis!

Lento ei kestänyt kuin kolme tuntia. Kävimme hotellihuoneen siivousta odottaessamme syömässä salaatit hotellin lähellä olevassa ravintolassa ja käppäiltiin hotellin lähialueilla tutustuen paikkoihin. Otettiin aurinkoa uima-altaalla ja hengailtiin vain. Ostin sandaalit ja kietaisuhameen heti itselleni, kun en omistanut kumpaakaan ja ne olivatkin päivittäisessä käytössä reissussa.

Tiistaina lähdettiin katsomaan vanhaa kaupunkia ja kuljimme sinne paikallisella bussilla (Babin Kuk:ista menee bussi nro: 6 kymmenen minuutin välein vanhaan kaupunkiin) ja kuten kuvasta näette-bussi oli aivan täynnä! Niinkuin se oli joka päivä. Loppureissusta käveltiin minne haluttiin mennä, käytettiin bussia vain kaksi kertaa tämän reissun aikana, koska ne olivat aina ahdistavan täynnä. Tosin bussi oli myös halpa, bussilippu maksoi vähän alle 2 euroa suuntaansa. Suomessa kun saa seutulipusta pulittaa tuplasumman, jos edes riittää...

Katukuvaa vanhasta kaupungista.

Näitä ihania pikkukatuja, joiden varsilla oli ravintoloita ja kahviloita, oli kaikilla sivukujilla vanhassa kaupungissa.

Vanhan kaupungin satamasta

Vesi oli koko Dubrovnikissa niin kirkasta, että vaikka meni monen metrin päähän rannasta ja syvyyttä oli jo kolme metriä tai yli, näkyi silti pohjaan asti. :)

Kiva pieni katukahvilan terassi.

Pyykit kannatti kuivattaa ulkona.

WTF festarit... :D

Päivittelen lisää kuvia ja tarinoita myöhemmin. Nyt pitää ottaa pienet päikkärit ja sitten tuleekin jo asiakas.